Üzemlátogatás Tállyán a Colas Északkő Kft. bányaüzemében
BAZ Megyei Területi SzervezetTállya, Ady Endre u. 30.
2019. április 12.
Tweet
Program
2019. április 12. (péntek) délelőtt
Levezető elnök: Bodnár László forgalmi csomóponti főnökség vezetőElőadó és kísérő: Béres Dezső üzemvezető
11.00-12.00 | Colas Északkő Kft. Tállyai bányaüzemének tevékenysége, kisfilm vetítés |
12.00-12.15. | Biztonságtechnikai tájékoztató, munkavédelmi oktatás |
12.15-13.00 | Utazás a robbantásos kőfejtés helyszínére és robbantások megfigyelése |
13.00-14.00 | Vasútüzem tevékenységének megtekintése a helyszínen, termékek |
Összefoglaló
COLAS Északkő Kft. Tállya
2019.04.12.
A KTE BAZ Megyei Szervezetének Vasúti Forgalmi Szakcsoportja 2 kisbusszal és 15 fővel indult Tállyára, hogy meglátogassa a COLAS Északkő Kft. Bányaüzemét.
A tavaszi időpont ellenére hideg, szeles időben érkeztünk Tállyára. A tárgyalóban Béres Dezső üzemvezető úr fogadott bennünket. Röviden ismertette a bánya történetét, a terület jellemzőit, az itt működő gépeket és a bányászati termékek jellegzetességeit, felhasználását. Megismerhettük az itt működő fúró-, kotró- és rakodó gépek, szállítószalagok, kúpos adagolók, törő gépek munkáját.
Lassított felvételen láthattunk hogyan fejtik a követ robbantásos technikával és közelről is megszemlélhettünk egy gyutacsot. Mielőtt a területre mentünk volna, biztonság technikai tájékoztatót kaptunk, melyen való részvételünket oktatási naplóban aláírással tanúsítottunk.
Láthatósági mellény és védő sisak felöltését követően a robbantásos kőfejtés megfigyelésére a területre utaztunk. Biztonságos távolságból figyelhettük meg, milyen óvintézkedések mellett és hogyan történik a kőbányában a robbantás. Előbb egy kisebb, majd egy nagyobb kőmennyiség lerobbantásának is tanúi lehettünk. Közben rengeteg információt kaptunk a feltett kérdéseinkre. Hallhattunk robbanó anyag elhelyezésének módjáról, a hullám keltés veszélyeiről, a robbantás késleltetési technikáiról, előtét mértékéről, fúrószál elhajlás előfordulásáról is. Beszéltünk a bányászati mennyiségekről, a bánya jövőjéről és a rekultivációs tevékenységről. A területen találkoztunk a robbantást végző cég embereivel is.
Sajnos az időjárás nem volt kedvező, de a hideg szél ellenére gyönyörködtünk a bánya tevékenység nyomán láthatóvá váló kőzetrétegek, feltáruló színek és anyagok szépségében és megtapasztalhattuk a bányán belüli mélységeket, távolságokat is.
Visszaérkezve a telephelyre a vasútüzem területére sétáltunk. Itt a tárolókban megismerkedtünk rakodáshoz előkészített kőzet különböző szemcse nagyságaival, felhasználási területeivel, szállítási irányaival. Megtudhattuk, hogy egy szerelvénnyel mennyi követ szállítanak el, milyen az éves teljesítés és milyen szállítási feladatok várnak az üzemre az évben. Az iparvágány felújítása nem régen fejeződött be, a négy vágány üzemeltetője a MÁV Zrt.
Vezetőnk elmondta csapatuknak, hogy az bánya jövője biztosított, mert a falutól távolabb eső 120 hektárnyi területen még 30-40 évre elegendő bányászati anyag vár kitermelésre.
Szakcsoportunk új élményekkel és ismeretekkel gazdagodva tért vissza Miskolcra.
Lejegyezte: Pohubi Ágnes