Vasúti Tagozat
Vasútépítési és Pályafenntartási Szakosztály
Elnök
A KTE Vasúti Tagozat, Vasútépítési és Pályafenntartási Szakosztálya 2015. október 20-án Székesfehérváron, az állomás és környezetének folyamatban lévő átépítése megismerése céljából szakmai napot szervezett.
A résztvevőket Szőke Ferenc úr, a KTE Fejér megyei szervezetének elnöke, a helyi pályafenntartási főnökség vezetője köszöntötte. Bevezető előadásában áttekintést adott a korszerűsítés előzményeiről (a Kelenföld – Tárnok, illetve a Székesfehérvár – Pusztaszabolcs vonal korszerűsítéséről) halaszthatatlan szükségességéről (az állomás vágányhálózatának és műtárgyainak rendkívül elhasználódott állapotáról).
Röviden összefoglalta a korszerűsítés legfontosabb elemeit, az elmúlt csaknem másfél év történéseit, a jelenlegi készültséget (A régi építmények bontása 2014. augusztusában kezdődött, majd a földmunkák elvégzésére, a vágányok és az ideiglenes peronok építésére került sor. A vágányok és a vágányhálózat, a műtárgyak átépítése jelenleg folyamatban van. Az új biztosítóberendezés megvalósítása külön projektben készül. A kis aluljáró bontása után itt egy kábel alagutat alakítottak ki. Gyalogos felüljáró épül a leendő intermodális központhoz, a felvételi épülethez csatlakozóan pedig új aluljáró épül). Érdekességként megemlítette, hogy a kivitelező, eredeti felállítási helyén vállalta Magyarország egyetlen köztéri pályamunkás szobrának megóvását.
Gyurján Gábor úr, a magasépítő szakág képviseletében adott tájékoztatást az állomásépület felújításáról, az átalakításokról, fejlesztésekről (utascsarnok felújítása az Örökségvédelmi Hivatal igényeit figyelembe véve, padlóburkolatok, nyílászárók cseréje, liftek létesítése mozgássérültek segítésére, tűzjelző rendszer kiépítése, kormányablak, oktatóterem kialakítása az emeleten, épület homlokzat felújítása, csapadékvíz elvezetés megoldása a tetőről, stb.).
Nádi Ferenc úr, a forgalmi csomóponti főnökség vezetője a korszerűsítés forgalmi szempontú szükségességéről, összefüggéseiről informált (kábelhálózat teljes elöregedése, ideiglenes személyvonati fogadó vágányok kialakítása, átépítéshez kapcsolódó nehézségek, felvételi épület lezárásának, forgalmi iroda konténerbe költöztetése problémája, forgalmi, biztonsági kockázatok, stb.).
Szabó Péter úr, a kivitelező képviselője, a műtárgy korszerűsítésekről beszélt (boltozott áteresz szigetelésének kicserélése, új aluljáró építése, a Széchenyi utcai közúti aluljáró szélesítése).
Bata András úr, projektvezető helyettes a kivitelező SDD konzorcium szemszögéből mutatta be az átépítés főbb dokumentumait, fázisait, paramétereit.
Többek között elmondta, hogy az építési fázisokban az alépítmény nem kellő teherbírási értékei nehezítették a munkát. Nagy mennyiségű talajcserét kellett végezni, jellemzően 40 cm vastagságban. A régi ágyazati anyagot, átrostálásuk után újra hasznosították, erre műszaki textília és georács került. A vágánykapcsolatok megvalósítására a gyárban előszerelt kitérőket építettek be. A víztelenítés céljából felépítményi szivárgó hálózat lett kialakítva. A szivárgó hálózatból a víz, az újonnan épített csapadékcsatornába került bevezetésre.
Az előadásokat helyszíni bejárás követte, ahol lehetőség nyílt az állomás előterének és a felvételi épület felújításának, az új aluljárónak, a vágányhálózat egyes részeinek, elkészült peronoknak, továbbá a sajnálatos módon elbontásra ítélt II. sz. irányító torony, és az abban végzett munka megtekintésére.
A sikeres szakmai program alapvetően a Szakosztály tagsága számára került megrendezésre, de külsős szakemberek, egyetemi oktatók, hallgatók is szép számmal vettek részt azon.
Összeállította:
Szekeres Dénes
KTE Vasúi Tagozat
Vasútépítési és Pályafenntartási Szakosztály